Rowery
masowo opanowują polskie miasta. Są wszędzie. I jak każde masowe
zjawisko w naszym społeczeństwie, również jednoślady muszą podlegać
ograniczeniom, zakazom i regulacjom - prawo też jest wszędzie ;) Warto
znać te zasady, by nasz rower mógł LEGALNIE jeździć po polskich
drogach...
Po pierwsze rower musi być sprawny, ale to raczej oczywiste.
Poruszanie się nim reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137, z późn. zm.). Natomiast
warunki techniczne jakie musi spełniać rower by móc legalnie jeździć po
drogach, określono w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31
grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu
ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2015 r., poz. 305, z późn. zm.). W
§ 2 ww. rozporządzenia wskazano, że długość roweru lub roweru i
przyczepy nie może przekroczyć 4m. To raczej abstrakcyjna regulacja ale
gdyby jakiś domorosły inżynier chciał skonstruować jednośladowego
kampera, to należy pamiętać o tym parametrze.
Następnie, w Dziale V ww. rozporządzenia opisano już konkretnie jaki osprzęt rowerowy jest wymagany:
1. Czerwony odblask z tyłu roweru, nie trójkątny, odbijający światło na co najmniej 150m.
I to niezależnie od posiadania innych świateł.
2. Dzwonek [sic!]
Tu muszę dodać, że bezwzględny obowiązek posiadania „dzwonka lub
innego sygnału ostrzegawczego o nieprzeraźliwym dźwięku” – przy jedynie
warunkowym obowiązku posiadania oświetlenia – jest w mojej ocenie
bzdurny. Widoczność jednośladów, tak dla innych użytkowników dróg, jak i
pieszych, jest dla ustawodawcy mniej ważna, niż możliwość zadryndania
dzwonkiem. Gdyby kierowca nie zauważył nas na drodze zawsze możemy
nieprzeraźliwie na niego zadzwonić. Super. Można też zadzwonić na
pieszych (co jest wyjątkowo irytujące). Jednak ustawodawca nie pomyślał,
że można też krzyknąć lub czasem nawet bez podnoszenie głosu, ostrzec
pieszych. Dzwonek jest absolutnie konieczny, oświetlenie nie. Brawo!
3. Co najmniej jeden sprawny hamulec.
W tym przypadku bez zarzutu. Jechałem kiedyś kolarką bez hamulców i
przypłaciłem to utratą zakupów. Mądrze jest mieć sprawne hamulce ;)
I to by było na tyle, jeśli chodzi o bezwzględnie obowiązkowe
wyposażenie roweru. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wszystkie jednoślady
sprzedawane w Polsce posiadają właśnie te 3 elementy. Natomiast osprzęt
wymieniony poniżej jest zwykle wyposażeniem dodatkowym i za dodatkową
opłatą.
Wyposażenie roweru wymagane warunkowo:
1. Światło przednie pozycyjne, barwy białej lub żółtej
selektywnej oraz światło tylne pozycyjne, barwy czerwonej. Światła te
należy umieścić nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od
powierzchni jezdni. Mogą to być światła migające. Obowiązek ich montażu
na rowerze powstaje wraz z obowiązkiem używania ich podczas jazdy.
Innymi słowy, jeżeli jeździmy po zmroku, to mamy obowiązek posiadać
zamontowane opisane oświetlenie i oczywiście go używać. Warto raz
jeszcze podkreślić, że zgodnie z przepisami, montaż opisanych, tylnych
świateł pozycyjnych nie zwalnia z obowiązku posiadania czerwonego
odblasku!
2. Dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu, barwy żółtej
samochodowej; odległość między światłami nie może być mniejsza niż 240
mm dla świateł przednich i 180 mm dla świateł tylnych, przy czym powinna
być zachowana minimalna odległość 100 mm od światła mijania; w
przypadku roweru, w którym konstrukcja uniemożliwia uzyskanie tych
odległości, dopuszcza się dla świateł przednich odległość między
światłami nie mniejszą niż 150 mm, a odległość między tylnymi światłami
nie mniejszą niż 100 mm. Wspomniane kierunkowskazy należy zamontować,
jeżeli konstrukcja roweru uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez
wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.
Przepisy nie określają natomiast obowiązku posiadania kasku
rowerowego, nawet w przypadku jazdy ulicą. Jest to absolutnie nasz
wybór, czy zadbamy o bezpieczeństwo czy nie. Nasze opiekuńcze państwo
odpuszcza w tym miejscu… na rzecz dzwonka :D
Jeśli jednak chcielibyśmy uczestniczyć w zawodach rowerowych lub
innych zorganizowanych rajdach, to prawie w każdym przypadku, warunkiem
uczestnictwa jest posiadanie kasku.
Reasumując, aby nasz rower był legalny na drodze, trzeba go wyposażyć, co najmniej w tylny odblask, dzwonek i hamulec!
Mateusz Siek
Warszawa 22.06.2016 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz