środa, 22 czerwca 2016

Nielegal #2/16

Kontrola rowerowa 
Rowery masowo opanowują polskie miasta. Są wszędzie. I jak każde masowe zjawisko w naszym społeczeństwie, również jednoślady muszą podlegać ograniczeniom, zakazom i regulacjom - prawo też jest wszędzie ;) Warto znać te zasady, by nasz rower mógł LEGALNIE jeździć po polskich drogach... 
Po pierwsze rower musi być sprawny, ale to raczej oczywiste.
Poruszanie się nim reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137, z późn. zm.). Natomiast warunki techniczne jakie musi spełniać rower by móc legalnie jeździć po drogach, określono w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2015 r., poz. 305, z późn. zm.). W § 2 ww. rozporządzenia wskazano, że długość roweru lub roweru i przyczepy nie może przekroczyć 4m. To raczej abstrakcyjna regulacja ale gdyby jakiś domorosły inżynier chciał skonstruować jednośladowego kampera, to należy pamiętać o tym parametrze. Następnie, w Dziale V ww. rozporządzenia opisano już konkretnie jaki osprzęt rowerowy jest wymagany:
1.    Czerwony odblask z tyłu roweru, nie trójkątny, odbijający światło na co najmniej 150m. I to niezależnie od posiadania innych świateł.
2.    Dzwonek [sic!] Tu muszę dodać, że bezwzględny obowiązek posiadania „dzwonka lub innego sygnału ostrzegawczego o nieprzeraźliwym dźwięku” – przy jedynie warunkowym obowiązku posiadania oświetlenia – jest w mojej ocenie bzdurny. Widoczność jednośladów, tak dla innych użytkowników dróg, jak i pieszych, jest dla ustawodawcy mniej ważna, niż możliwość zadryndania dzwonkiem. Gdyby kierowca nie zauważył nas na drodze zawsze możemy nieprzeraźliwie na niego zadzwonić. Super. Można też zadzwonić na pieszych (co jest wyjątkowo irytujące). Jednak ustawodawca nie pomyślał, że można też krzyknąć lub czasem nawet bez podnoszenie głosu, ostrzec pieszych. Dzwonek jest absolutnie konieczny, oświetlenie nie. Brawo!
3.    Co najmniej jeden sprawny hamulec. W tym przypadku bez zarzutu. Jechałem kiedyś kolarką bez hamulców i przypłaciłem to utratą zakupów. Mądrze jest mieć sprawne hamulce ;)
I to by było na tyle, jeśli chodzi o bezwzględnie obowiązkowe wyposażenie roweru. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wszystkie jednoślady sprzedawane w Polsce posiadają właśnie te 3 elementy. Natomiast osprzęt wymieniony poniżej jest zwykle wyposażeniem dodatkowym i za dodatkową opłatą. Wyposażenie roweru wymagane warunkowo:
1.    Światło przednie pozycyjne, barwy białej lub żółtej selektywnej oraz światło tylne pozycyjne, barwy czerwonej. Światła te należy umieścić nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni. Mogą to być światła migające. Obowiązek ich montażu na rowerze powstaje wraz z obowiązkiem używania ich podczas jazdy. Innymi słowy, jeżeli jeździmy po zmroku, to mamy obowiązek posiadać zamontowane opisane oświetlenie i oczywiście go używać. Warto raz jeszcze podkreślić, że zgodnie z przepisami, montaż opisanych, tylnych świateł pozycyjnych nie zwalnia z obowiązku posiadania czerwonego odblasku! 2.    Dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu, barwy żółtej samochodowej; odległość między światłami nie może być mniejsza niż 240 mm dla świateł przednich i 180 mm dla świateł tylnych, przy czym powinna być zachowana minimalna odległość 100 mm od światła mijania; w przypadku roweru, w którym konstrukcja uniemożliwia uzyskanie tych odległości, dopuszcza się dla świateł przednich odległość między światłami nie mniejszą niż 150 mm, a odległość między tylnymi światłami nie mniejszą niż 100 mm. Wspomniane kierunkowskazy należy zamontować, jeżeli konstrukcja roweru uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.
Przepisy nie określają natomiast obowiązku posiadania kasku rowerowego, nawet w przypadku jazdy ulicą. Jest to absolutnie nasz wybór, czy zadbamy o bezpieczeństwo czy nie. Nasze opiekuńcze państwo odpuszcza w tym miejscu… na rzecz dzwonka :D Jeśli jednak chcielibyśmy uczestniczyć w zawodach rowerowych lub innych zorganizowanych rajdach, to prawie w każdym przypadku, warunkiem uczestnictwa jest posiadanie kasku.
Reasumując, aby nasz rower był legalny na drodze, trzeba go wyposażyć, co najmniej w tylny odblask, dzwonek i hamulec!
Mateusz Siek
Warszawa 22.06.2016 r. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz